Toen we de keuze maakten om in het onderwijs te stappen dan deden we dat met hart en ziel.
We willen iets betekenen voor de kinderen en/of jongeren, we willen hen kennis en wijsheid bij brengen. We willen er voor hen zijn in schoolse situaties maar ook bij persoonlijke problemen.
Soms worden we geconfronteerd met uitdagend gedrag van leerlingen.
We vinden dat ze over grenzen gaan en ons niet respecteren als leerkracht, als mens.
En ik geef toe soms kan hun gedrag te wensen over laten maar dan houden ze ons heel dikwijls een spiegel voor. Wij kunnen de leerlingen helpen als we in die spiegel durven te kijken en de moed en het lef hebben om onze woorden en daden te analyseren en indien nodig te veranderen.
Wij verwachten respect van onze leerlingen maar hoeveel respect hebben we voor onszelf, collega’s en de leerlingen zelf? Is onze lichaamstaal respectvol? Hoe respectvol zijn onze woorden? Geef jij af en toe een compliment of enkel berispingen als leerlingen niet aan jouw verwachtingen voldoen?
Wij verwachten dat leerlingen naar ons luisteren maar hoe dikwijls luisteren wij naar onszelf, naar onze intuïtie en naar wat leerlingen ons willen vertellen. En vooral staan wij open voor de boodschap achter de woorden? Heb jij oog voor de talenten van de kinderen/jongeren of ben je alleen gericht op schoolse resultaten?
Wij verwachten begrip van onze leerlingen? Zijn onze woorden en acties begripvol? Hoeveel begrip brengen wij op voor onszelf, voor de wereld en voor mensen die er een andere visie op na houden? Hoeveel begrip brengen wij op voor de leerlingen die er even met hun aandacht niet bij zijn, een moeilijke thuissituatie hebben, die niet altijd kunnen volgen, die niet aan onze verwachtingen voldoen,…. ?
Wij verwachten geduld van onze leerlingen? Hoeveel geduld kunnen wij opbrengen voor onszelf, onze collega’s en onze leerlingen? Hoe geduldig zijn wij als leerlingen dingen niet begrijpen, een boek vergeten of alweer zitten te dromen? Hoe lang duurt het vooraleer jij je boosheid uit?
We verwachten aandacht van onze leerlingen. Hebben wij aandacht voor alle leerlingen in de klas? Hebben wij aandacht voor de noden van elke leerling afzonderlijk? Hebben wij aandacht voor het kind/de jongere in zijn geheel? Of heb je enkel aandacht voor de schoolse resultaten?
Wij verwachten liefdevolle acties van onze leerlingen? Hoe liefdevol zijn wij voor onszelf? Hoeveel liefde kan jij uitstralen in situaties waar liefde ontbreekt? Kan jij het kind/de jongere zien als iemand met een verhaal, een verleden dat invloed heeft op wie hij/zij nu is? Kan jij de pijn in hun (re)actie voelen? Kan jij het kind/de jongere liefdevol versterken in wie hij of zij is?
Ik ben ervan overtuigd dat al heel wat leerkrachten op de goede weg zijn, dat ze durven reflecteren en in eigen boezem kijken. Ik weet dat de kinderen en de jeugd van vandaag een andere energie met zich meedragen. De nieuwe generatie is er eentje met power, met een duidelijke en heldere visie. Het is aan ons om ons aan te passen aan die energie. Het is aan ons om te luisteren naar de noden en behoeften van de kinderen en jongeren. Ze willen de weg openen naar een ander soort onderwijs waar de leerkrachten niet vanuit macht maar vanuit een liefdevolle kracht voor de klas staan. Zo kunnen wij de keuze die we ooit vanuit ons hart maakten kracht bij zetten en er zijn voor onszelf, onze collega’s en bovenal voor de jongeren die onze steun en innerlijke kracht goed kunnen gebruiken.
Zo ontstaat een nieuw onderwijs systeem waar iedereen baat bij heeft en waar kan uitgegaan worden van de talenten van de jongeren. Want ieder kind, iedere jongere draagt meerdere talenten in zich en wil die alleen maar kunnen uitdrukken, ze weten alleen niet altijd hoe. Aan ons om ze daarin te ondersteunen.
Ik wil iedere leerkracht een hart onder de riem steken om in die spiegel te durven kijken. Om de kracht te vinden om respect, geduld, begrip en aandacht voor al onze leerlingen op te brengen. Om te luisteren en onze acties liefdevol aan te passen aan de noden van ieder kind.
Voel dan maar eens wat er verandert binnen in jou, in jouw klaslokaal en in de wereld rondom jou!
Succes!!!
コメント